Mapa stránky Press Kontakt YouTube Facebook

História NKP Šturec

Plavidlo ŠTUREC bolo postavené v Škodových závodoch v Komárne a spustené na hladinu Dunaja 11. septembra 1937 ako vlečná tanková motorová loď Štúr so strojným výkonom 1000 k. Do prevádzky bola loď zaradená v roku 1938. Pôvodná dĺžka lodného telesa bola 68 m, súčasná dĺžka lodného telesa je 56 m, šírka 9 m a ponor 1,4 m. Počas bombardovania bratislavskej rafinérie APOLLO v júni 1944 dostala zásah po ktorom sa potopila. Po vojne ju vytiahli a v rokoch 1951 – 1952 ju rekonštruovali v Slovenských lodeniciach v Komárne ako vlečný remorkér ŠTUREC. Plavidlo bolo v službách Československej plavby dunajskej n. p. do roku 1982, kedy ho predali Povodiu Dunaja Bratislava. V roku 1984 plavidlo vyradili z prevádzky. Podľa iných zdrojov plavidlo fungovalo do roku 1992. V roku 2012 remorkér ŠTUREC vyhlásili za národnú kultúrnu technickú pamiatku. 

Generálny plán motorovej tankovej lode Štúr

Motorová tanková loď Štúr na Dunaji

MTL Štúr na Dunaji

MTL Štúr kotviaci pri brehu

 Vlečný remorkér ŠTUREC 50. roky, 20. storočia 

Vlečný remorkér ČSPD ŠTUREC pred rozostavaným prístavným mostom

Remorkér ŠTUREC a pozostatky párneho remorkéra LIPTOV

Vlečný remorkér PD ŠTUREC na Dunaji