Mapa stránky Press Kontakt YouTube Facebook

Expozície

 

 

POČIATKY LETECTVA DO ROKU 1945
V expozícii dominuje 20 originálov vzácnych historických leteckých motorov, dokumentujúcich históriu letectva a leteckej techniky počnúc rokmi 1915/16. Ide o zbierku piestových radových, hviezdicových, vzduchom a vodou chladených motorov vyrábaných pred prvou svetovou vojnou v Rusku, Rakúsku, Francii, Nemecku. Jedným z prvých bol radový vodou chladený  motor Austro-Daimler o výkone 162 hp, /1916/ použitý v lietadle Aviatik D.1 a Lohner C.1. Nemenej vzácny je i francúzsky hviezdicový vodou chladený  motor Salmson Kanton-Unné  o výkone 150 hp,  vyrobený v roku 1916 v ruskej licencii. Vystavený je i model ietadla Blériot XI , nad ním je zavesený „Demoiselle“ s motorom Dutheil-Chalmers o výkone 25,7 kw  -  zaujímavá bola bambusová konštrukcia chvostovej časti lietadla.  Vzácnym exponátom  je motor „Walter Scolar“ ,  deväťvalcový vzduchom chladený motor s výkonom 160 HP pri 2200 ot/min. - výrobca Walter  Praha  /1936/. Zo začiatkov lietania na Slovensku k najvýznanejším  patril Ján Bahýľ vynálezca vrtuľníka s benzínovým motorom (1905) a Štefan Banič vynálezca padáka. Baničov  padák bol patentovaný v roku 1913 na patentovom úrade v USA. Expozícia piestových motorov pokračuje piestovým motorom Praga B, motor podobnej konštrukcie Zlín Persy II - vyvinutý firmou Baťa v rokou 1936. Z najvýznamnejších postáv našej histórie je tu spomenutý  generál francúzskej armády, vedec, letec  a  politik  Milan Rastislav Štefánik. Aj koniec jeho života je úzko spojený s lietaním, keď v roku 1919 pri návrate do vlasti lietadlo talianskej konštrukcie Caproni CA-33 havarovalo.
Z československých predvojnových výrobcov leteckých motorov je tu zastúpená značka Tatra a tiež Zbrojovka Brno. Zaujímavým konštrukčným prevedením bol hviezdicový motor ZOD-260 vyrábaný od roku 1933. V zbierkach je i Junkers Jumo 205, zaujímavý motor -  šesťvalcový radový vodou chladený motor s protibežnými stojatými piestami. Bol to prvý motor s použitými dvoma piestami umiestnenými v jednom valci a pracujúcimi oproti sebe. Walter W-IV  je letecký motor vyrábaný československou firmou Walter od roku 1923. Najväčší exponát v hangári je model lietadla Avia Bk-534. Model lietadla v merítku 1:1 je vo farbách Československého letectva a leteckej jednotky umiestnenej na Slovensku (Spišská Nová Ves). Avia B-534 drží jeden svetový primát- je to víťazstvo Františka Cypricha, ktorý zostrelil nemecký Junkers Ju-52. Bol to posledný zostrel dvojplošným lietadlom na svete. Expozícia motorov pokračuje francúzskym výrobcom motorov Renault. Exponátom, ktorý je úzko viazaný na medzivojnové obdobie je lietadlo Avia BH-11. Je konštruovaná ako vzperový dolnoplošník . V strednej časti expozície je umiestnené lietadlo Spad S. XIII. Lietadlo pochádza z obdobia I. svetovej vojny. Je to stíhací dvojplošník konštruktéra Louisa Béchéreau. Posledné exponáty  v tejto hale  majú priamu súvislosť s II. svetovou vojnou. Sú to letecké motory, s väčšími výkonmi motorov. Jedným z nich je motor Mikulin AM-38F -  predstavuje ruskú (sovietsku) konštrukčnú školu. BMW-801D –nemecký vzduchom chladený 2-hviezdicový 14-valcový motor. Jedným z najpoužívanejších motorov v II.svetovej vojne na strane Nemecka boli motory Daimler Benz  DB. Posledný piestový letecký motor v expozícii je letecký motor Rolls-Royce 25 Merlin. Zastúpený je aj prvý, sériovo použitý prúdový motor na svete: Junkers Jumo 004 z konca II. svetovej vojny.

Dňa 18. mája 2017 bude expozícia Počiatky letectva do roku 1945 (Hangár č. I) z technických príčin pre verejnosť neprístupná.

 

LETECTVO OD ROKU 1945
Typickým predstaviteľom piestových motorov v tomto období sú motory produkované firmou Walter. V povojnovom období našiel tiež uplatnenie  motor  Praga D.  Rozšírenie použitia prúdových motorov nastalo najmä v Sovietskom zväze, kde sa vyrábali v licencii pod označením RD-500 a RD-45. Motory RD-45, RD-45F a VK-1 sa stali základom pre pohon štandardného stíhača tejto doby MIG-15 a MIG-15 bis. Lietadlo MIG-15 prinieslo rozhodnutie začať vývoj a výrobu prvého lietadla s turboreaktívnym motorom v Československu. V roku 1954 sa začal vývoj v závode Aero Vodochody (Praha) a následne aj výroba lietadla L-29 Delfín s motorom M-701 (výrobca Motorlet Jinonice -Praha). Toto lietadlo vyhralo súťaž o štandardné lietadlo pre Letectvá štátov Varšavskej zmluvy /v počte 3 600 ks/. Po II. svetovej vojne začala  tiež  éra vrtuľníkov. U nás to bol vrtuľník HC-102 z  podniku Aero v roku 1954, ide o prvý československý vrtuľník vyrábaný v sérii. Dochádza tiež k rozmachu bezmotorového lietania, z tejto kategórie lietadiel je Z-25 (125, 425) Šohaj /rok  1947/, modernizovaný Z-125 bol vyrobený v počte 276 ks. Dodnes lieta niekoľko lietadiel tohto typu.
Letecká technika sa vyvíjala súčasne s vývojom leteckých prúdových motorov.  Jedným z prvých sovietskych turbokompresorových motorov s axiálnym kompresorom bol RD-9, pre prvé nadzvukové sériovo vyrábané lietadlo MIG-19S. Od roku 1969  československý výrobca leteckých motorov sa sústredil na výrobu turbovrtuľových motorov: M-601 v Motorlet Jinonice – Praha, pre československé lietadlo, dvojmotorové L-410 turbolet. Vyrába sa v leteckom závode LET- Kunovice. Vystavené je poľnohospodárske letadlo Z-37 je samonosný dolnoplošník s celokovovým krídlom, trupom zvareným z oceľových trubiek potiahnutými  tesilovou tkaninou. Najväčším užívateľom Z-37 bol Agrolet a Slovair. Z bezpilotných prostriedkov je tu zastúpený systém Rejs, vyvíjaný od polovice 60. rokov v niekoľkých verziách : fotografická verzia , televízny systém a senzory  pre monitorovanie úrovne radiácie. Úspechy Československého leteckého priemyslu v 50 – 60. rokoch minulého storočia dokumentujú lietadlá L-200 Morava a Vetroň Blaník. Aerotaxi  XL-200 Morava celkove 367 lietadiel / LET Kunovice/, niektoré s úpravou pre sanitné účely ešte  lietajú v Afrike, Austrálii ,Amerike, Európe. Vetroň Blaník /VZLÚ  Praha – Letňany/ je od 50. rokov minulého storočia používaný pre výcvik nových pilotov. Nadčasové sú najmä jeho vynikajúce letové vlastnosti, Blaníky slúžia dodnes i u mnohých vojenských letectiev po celom svete (Chile, Argentína, Kanada, Veľká Británia).
So zvyšovaním výkonov lietadiel,  leteckých motorov a objavov v oblasti elektrotechniky, rádiotechniky sa  zákonite rozvíjali aj systémy pre kontrolu motorov, navigačné systémy, záchranné systémy, špeciálne registračné systémy a systémy pre kontrolu činnosti a bezpečnosti. Potrebné bolo vyvíjať aj nové palubné systémy.  V tejto časti Múzea letectva je snaha návštevníkovi priblížiť čiastočne vývoj prístrojov a systémov lietadiel od počiatku až po koniec 20 storočia.

 

GALÉRIA PREZIDENTSKÝCH LIETADIEL
Jej názov má pôvod v daroch jednotlivých štátov Európy, Severnej Ameriky, Ázie. Vystavené sú prevažne vojenské lietadlá.Prvým oficiálnym darom bol dar prezidenta Ukrajinskej republiky Leonida Kučmu letadlo SU-15. Múzeum letectva vlastní ešte jeden jeho dar a to odpaľovacie zariadenie s imitáciou bojovej hlavice medzikontinentálnej balistickej rakety SS-24 Skalpel. Vláda Poľskej republiky darovala v roku 2003 lietadlo poľskej  konštrukcie a výroby TS-11 Iskra,  ide o prvé prúdové lietadlo vyvinuté v Poľsku.
Prvým z troch  lietadiel,   ktoré prileteli od darcov a pristáli na Letisku Košice bolo lietadlo Mirage III RS . Bol to  dar vlády Švajčiarskej konfederácie, ide o jeden z najelegantnejších exponátov prezidentskej galérie. Francúzska republika „ Direction Centrale Du Materiel De Ľ Armee De Ľ Air“darovala múzeu bojovú stíhačku Mirage IIIE  na podnet francúzskeho prezidenta Jaqua Chiraca.  
Z Talianskej republiky  galéria získala lietadlo firmy Lockheed  F-104 Starfighter, bol to dar talianskeho prezidenta Azeglia Ciampiho. Do Košíc ho priviezol  obrovský dopravný C-130 Hercules zo základne na Rimini a talianskí vojenskí špecialisti „hviezdneho bojovníka“ poskladali 8.augusta 2003 za neuveriteľných 20 hodín.
Darom prezidenta Helénskej republiky J. E. Constantina Sthepanopoulosa v roku 2004 bol ľahký stíhač Northrop NF-5FA. Jedným vo svete najpoužívanejším a najznámejším lietadlom charakterizujúce  obdobie „studenej vojny“ je viacúčelové bojové lietadlo Phantom F-4F, je to  dar  prezidenta Spolkovej republiky Nemecko, ktorý v roku 2004 po obdržaní  súhlasu od vlády USA preletelo do Košíc.
Severnú Európu a zaujímavú Švédsku leteckú školu, prezentuje dar Švédskeho kráľovstva, nadzvukové viacúčelové lietadlo Saab J 37 Viggen. Od rovnakého výrobcu, firmy SAAB je dar vlády Rakúskej republiky J-35 Draken, stíhač druhej generácie - kategória prepadových stíhačov. Je to stredoplošník s dvojitým delta krídlom. Jedinečným exponátom Múzea letectva a jediným lietadlom svojho druhu v Európe je dar vlády Čínskej republiky  stíhacie – bombardovacie lietadlo Nanchang Q-5 (v kóde Nato „Fantan“), exportná verzia  A-5/Q-5. Ojedinelým a pomerne vzácnym  exponátom je lietadlo Soko J-22 Orao, jedno z mála bojových lietadiel,  ktoré sa vyvíjalo mimo typických výrobcov, /Juhoslávia a Rumunsko/. Ide o jednomiestne, dvojmotorové, podzvukové, bojové a takticko-prieskumné lietadlo. Darované bolo v roku 2007 vládou Rumunskej republiky. Darom do prezidentskej galérie lietadlom SU- 22M3 sa prezentuje Maďarská republika. Je to jediné lietadlo prezidentskej galérie, ktoré predstavuje typickú sovietsku konštrukčnú školu.
Kategóriu vrtuľníkov zastupuje dar Belgického kráľovstva - vrtuľník Alouette II, ľahký vrtuľník vyvíjaný a vyrábaný Francúzskou leteckou firmou Sud Aviation, ako prieskumný, cvičný, záchranný (na zemi a na mori) aj ako bojový s možnosťou použitia protitankových a protilodných (torpéd) striel.
Ďaľším vrtuľníkom podobnej triedy, je UH-1 Iroquois (Huey). Na Slovensko bol ako dar Národnej gardy štátu Indiana dopravený v roku 2005 dopravným sprievodným lietadlom prezidenta Buscha pri summite Busch – Putin v Bratislave. Ide o jeden z najúspešnejších vrtuľníkov v histórii. Bol to prvý vrtuľník s turbokompresorovým motorom v americkej armáde.
Prezidentská galéria je zastúpená aj lietadlami s klasickým piestovým motorom . Menší z nich PO-2 je dar Ruskej federácie. Polikarpov PO-2 (U-2) Kukuruznik je možné prezentovať v letovom stave. Od roku 1928 bol vyrábaný ako druhé najpočetnejšie letadlo. Ide o dvojplošník s vynikajúcimi letovými vlastnosťami. V roku 2005 repliku lietadla Polikarpov Po-2 darovala Ruská federácia pri príležitosti 60. výročia SNP ako dar prezidenta Viktora Putina exprezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi. Druhé z lietadiel prezidentskej galérie, ktoré má rovnakú konštrukčnú filozofiu je AN-2,  ide o dar z Ukrajiny. V roku 1947 bol pôvodne vyvíjaný ako poľnohospodárske lietadlo.

 

LETECKÁ PRÍSTROJOVÁ TECHNIKA
Od roku 2013 je súčasťou expozície výstava Letecká meteorológia - štatutárna výstava zo zbierok STM - fyziky a letectva, ktorá prezentuje základné poznatky meteorológie ako vednej disciplíny a zdôrazňuje význam meteorologických meraní pre bezpečnosť letovej prevádzky. Základ výstavy tvoria prístroje z rôznych oblastí meteorológie, ktoré v 60-tych rokoch minulého storočia Slovenský hydrometeorologický ústav v Bratislave daroval STM. Výstava bola pripravená v roku 2010 pri príležitosti 130. výročia narodeniaM. R. Štefánika.

 

LETECKÉ TECHNOLÓGIE - VÝVOJ LETECKÝCH KONŠTRUKCIÍ
Cieľom expozície je návštevníkom múzea prezentovať vývoj konštrukcií rôznych kategórií lietadiel a vrtuľníkov. Úpravou exponátov odstránením časti konštrukcií sa sprístupnili technologické časti leteckých konštrukcií, agregátov, systémov. Návštevník tak má možnosť zoznámiť sa s detailami, ktoré boli v minulosti pre bežného človeka utajované a neprístupné.
V expozícii je vystavené napríklad aj úspešné lietadlo L 200 Morava vyrábané v Československu v 50. - 60. rokoch 20. storočia. Zastúpený je aj prvý, sériovo používaný prúdový motor na svete Junkers Jumo 004 z konca II. svetovej vojny, ďalej motor RD-45, ktorý sa stal základom pre pohon štandardného stíhača. Zaujímavý je tiež vetroň WT-3 a rogalo Ultra leight a ďalšie exponáty.

 

EXPOZÍCIA CESTNEJ DOPRAVY V MÚZEU LETECTVA V KOŠICIACH

AUTOMOBIL – fenomén, ktorý už viac ako sto rokov zasahuje do všetkých sfér života – ovplyvňuje technické ale aj estetické myslenie a cítenie mnohých generácií. Slovenské technické múzeum v spolupráci s Veterán klubom CASSOVIA RETRO Košice  v areáli Múzea letectva otvorilo stálu expozíciu CESTNEJ DOPRAVY( I.časť bola sprístupnená dňa 1.mája 2008).  Spoločnými silami košických veteránistov a ochotou majiteľov historických vozidiel zapožičať svoje automobily a motocykle, vznikol po mnohoročnom úsilí trvalý stánok – výstavná hala pre kolekciu vzácnych zrekonštruovaných veteránov. Cestnú dopravu prezentuje zbierka dopravných prostriedkov s motorom i bez neho cez historické bicykle, motocykle, osobné a nákladné automobily. Návštevník tu nájde vozidlá, ktoré charakterizujú  najmä československú výrobu. Dobovú atmosféru dotvárajú exponáty zo zbierok Slovenského technického múzea. Zo vzácnejších exponátov  je to polocabrio TATRA 57 ( z roku 1932), návštevníci majú možnosť vidieť aj nové vozidlo Praga Picolo (z roku 1934) a Opel Kapitan (z roku 1950), jediné pojazdné na Slovensku, z ďalších raritný CITROEN z roku 1939 aj  6 valcový CHEVROLET z roku 1940. Z motocyklov sú zastúpené predvojnová ČZ JAWA – pérák i JAWA Minor Roadster a mnohé ďalšie exponáty. Pre priaznivcov histórie cestnej dopravy sú vytvorené 2 diorámy, ktoré evokujú dobovo-nostalgický pohľad do opravárenskej garáže s autodielňou z 50.rokov, s typickým „varštatom“ vybaveným  starým servisným náradím používaným pri konštrukcii a oprave motorových vozidiel. Druhú diorámu, približujúcu vojenské prostredie pri nácviku bojovej akcie, dopĺňajú dobové bojové vozidlo a početné  artefakty ( historické uniformy),  ktoré sú obrazom 60.tych rokov min. storočia. Zberateľskou raritou je vzácna kolekcia prilieb I. a II. svetovej vojny a zbierka plynových masiek.  Expozíciu Cestnej dopravy  v dvoch halách tvorí spolu 30 historických automobilov, 8 motocyklov a zbierku dobových vozidiel zastupujú aj obľúbené bicykle. Keďže väčšina exponátov je pojazdná a vozidlá sa zúčastňujú historických jázd a prehliadok, expozícia je variabilná s obmenou vozidiel. Neskôr pribudne v areáli aj technické vybavenie dielne na rekonštrukciu veteránskych vozidiel. Vďaka patrí všetkým nadšencom, ktorí prispeli k vzniku  tohto  atraktívneho zberateľského počinu Slovenského technického múzea.

 

Program

Program

Dôležité informácie

Oznam

 

Vstupné

Vstupné STM - Múzeum letectva
platné od 18.4.2017

 

Poskytovanie zliav na základe predložených zľavových kupónov EBC - European Benefit Club