MÚZEUM
JOZEFA MAXIMILIÁNA PETZVALA V SPIŠSKEJ BELEJ
Slovenské
technické múzeum v Košiciach od svojho konštituovania v roku 1947
venovalo pozornosť aj osobnostiam, ktoré prispeli do celosvetovej
pokladnice technického rozvoja. Jedným z týchto priekopníkov bol aj
Jozef Maximilián Petzval (1807-1891), rodák zo Spišskej Belej, ktorý
svojim prínosom dal nový rozmer fotografickej optike v teórii i praxi.
Podnet na založenie múzea prišiel od vlastivedných nadšencov zo Spišskej
Belej začiatkom 60.-tych rokov 20. storočia, ktorý neskôr vyústil
do zámeru zriadiť múzeum ako špecializované so zameraním na dejiny
fotografickej techniky.
Múzeum bolo sprístupnené v rodnom dome J.M. Petzvala v Spišskej Belej
v roku 1964. Prvá expozícia bola realizovaná podľa scenára prof. Rudolfa
Skopca z Prahy, odborníka na dejiny fotografie. Podkladom mu bola
jeho publikácia "Dějiny fotografie v obrazech od nejstarších
dob k dnešku" (Orbis Praha 1963).
Múzeum
Po
45 rokoch inovovaná a rozšírená expozícia bola sprístupnená 21. mája
2009. Štruktúra novej expozície pozostáva z tematických celkov, vystihujúcich
vždy určitú ucelenú kapitolu vo vývoji fotografickej a okrajovo i
kinematografickej techniky. Zdôrazňuje najvýznamnejšie medzníky, ktorými
prešla fotografická technika od camery obscury až po súčasnosť. V
rámci komplexu expozície sú prezentované hlavné celky: Život a dielo
Jozefa Maximiliána Petzvala a Otta Baltazára Petzvala, Začiatky fototechniky
a fotografie - Od camery obscury po prvú fotografiu, Epochálny prevrat
vo vývoji fotografickej optiky a techniky, Prehľad dejinami kinematografie.
Tým,
že ide o múzeum pomenované po Jozefovi Maximiliánovi Petzvalovi je
logické, že úvodná časť expozície je venovaná životu, kariére a
dielu významného matematika, fyzika, univerzitného profesora, vedca
a priekopníka v oblasti fotografickej optiky. V miestnosti je
inštalovaný historický mobiliár, ktorý pripomína jeho pracovňu. Plošný
materiál dopĺňa aj kópia nákresov jeho prenosného prístroja, krajinárskeho
objektívu i nákresov objektívov pre kinematografické premietanie.
Vo vitríne nechýba ani prvý celokovový prístroj - daguerroskop (dar
firmy Voigtländer z roku 1965) s portrétovým objektívom, ktorý v roku
1840 J.M. Petzval ako prvý na svete prepočítal. Tento objektív mal
na svoju dobu vynikajúcu svetelnosť 1:3,7 a bol 14-krát svetelnejší
ako Daguérrom používané objektívy. Prístroj bol predmetom celoživotného
sporu medzi J.M. Petzvalom a viedenským optikom P.W.F. Voigtländerom,
ktorý ho vyrábal. Jeho objav bol predznamenaním obrovského rozvoja
fotografickej, snímacej a projekčnej techniky, čo dokumentuje aj kolekcia
vystavených objektívov. V strede miestnosti je umiestnený cestovný
fotografický prístroj z roku 1890 s krajinárskym objektívom, na ktorom
sa výpočtami podieľal tiež J.M. Petzval. Okrem toho sa zaoberal optikou
pre mikroskopy, ďalekohľady a laboroval aj so svetlometmi. Modifikáciu
jeho objektívov predstavujú aj dva voľne uložené objektívy, využívané
pre astrofotografiu.
V dome, v ktorom sa nachádza múzeum sa okrem Jozefa narodil aj jeho
brat Otto Baltazár (1809 - 1893), ktorý sa preslávil tiež ako
matematik, vedec a inžinier, autor mnohých učebníc elementárnej a
vyššej matematiky, technickej mechaniky, vodného staviteľstva a astronómie.
Premietané krátke filmy zo života oboch bratov, spracované dokumentaristom
Ivanom Rumanovským, dopĺňajú textovú časť expozície.
Druhá časť expozície prehľadnou formou prezentuje historický vývoj
techniky od prvých pokusov s camerou obscurou
až po prvú fotografiu z roku 1826. Prezentovaný dvojrozmerný materiál
súvisiaci s vynálezom fotografickej techniky v jej počiatočnom období,
je reprezentovaný priekopníkmi ako boli J.N. Niépce, L.J. Daguérre,
W.H. Talbot, C.A. Steinheil a Ch. Chevaliér. Súčasťou expozície je
aj niekoľko daguerrotypií, ambotypií a ferrotypií. Atmosféru a počiatky
sálovej fotografie pripomína dobovo aranžovaný fotoateliér zo začiatku
20. storočia. Na "obdobie daguerotypie" nadväzuje samostatný
tematický celok, v ktorom sú prezentované fotografické prístroje a
pomôcky najrozmanitejších typov z obdobia Petzvalovho aktívneho pôsobenia,
až po najnovšie vrátane digitálnej. V štrnástich samostatných vitrínach
sú inštalované súbory fotografických prístrojov členených podľa zaužívanej
typológie a formátu. Konkrétne ide o prístroje: ateliérové, cestovné,
sklopné, vzperové, boxové, jednooké a dvojoké zrkadlovky, prístroje
pre okamžitú fotografiu, pockety, miniatúrne, kompakty, stereoskopické,
panoramatické, zvláštne a digitálne. Exponáty prezentujú renomovaných
výrobcov fotografickej techniky ako sú firmy: Goldmann, Goerz, Hüttig,
Voigtländer&Sohn, Zeiss Ikon, Ica, Ihagee, Ernemann, Ensing, Exakta,
Krügener, Contessa, Nettel, Plaubel&Co., Kodak, Franke&Heidecke,
Leitz, Agfa, Balda, Optikotechna, Hasselblad a ďalšie. Z prístrojovej
techniky sú vystavené známe historické konštrukcie fotoaparátov vrátane
niektorých unikátov. Súčasťou expozície sú aj ateliérové prístroje,
ich vývojový rad patrí v zbierkovom fonde medzi najstaršie. Ich profesionálnu
éru pripomínajú kolekcie rodinných fotografií i fotografií tzv. vizitkových
formátov. Návštevník má možnosť vidieť zásobníkové a detektívne komory
s mechanizmom na výmenu platní. K unikátnym exponátom patrí aj Krügenerova
detektívna komora v podobe knihy. Nechýbajú ani prvé cestovné a reportérske
prístroje a fotoaparáty z počiatkov stereografie. Z boxových prístrojov
sú vyinštalované fotoaparáty značky Kodak, u ktorých G.W. Eastman
zakladateľ firmy v roku 1888 nahradil sklenené dosky zvitkovým filmom.
Prijateľná
cena, ovládanie a firemný servis umožnili ich rozšírenie. Sú zastúpené
všetky typy používaných normalizovaných formátov, od sklenených dosiek
cez zvitkové filmy stredného formátu (6x9, 6x6) až po maloformátové
(na 35 mm kinofilm). K sprehľadneniu jednotlivých typov vyššie uvedených
exponátov slúži vyobrazenie základných typov a používaných formátov
so stručným technickým popisom. Kvôli názornosti pri danom type prístroja
je uvedený technický nákres jeho konštrukcie. Chronologický prehľad
vývoja fotografickej techniky od camery obscury až po súčasnosť dokladuje
samostatný panel. Priamu väzbu na súbor dobových čiernobielych a farebných
pohľadníc má aj vystavený "Bromograf"-
zariadenie, ktoré slúžilo na ich výrobu. Za netradičný možno považovať
aj prístroj Polyfoto Mark 5," určený na multiplikačné fotografie.
Jedna vitrína je venovaná produkcii fotoaprátov vyrábaných v Československu,
ktoré sú zastúpené značkami Optikotechna, Meopta, Kolář, Druopta a
ďalšie. Nechýba legendárna dvojoká zrkadlovka Flexaret vo viacerých
modifikáciách, ďalej Spektaretta, Mikroma a Stereomikroma. Povojnová
produkcia je zastúpená aj fotoaparátmi z bývalej NDR (Exa, Exakta,
Praktica, Praktiflex, Praktisix,
Pentacon a iné) a zo Sovietskeho zväzu (Fed, Zorki, Kiev, Moskva,
Zenit a ďalšie), ktoré boli medzi amatérmi veľmi obľúbené.
Cieľavedomá akvizícia Slovenského technického múzea za posledné dve
desaťročia, umožnila doplniť expozíciu o exponáty významných európskych,
amerických a najmä japonských výrobcov, ktorí priniesli výrazné inovácie
v oblasti analógovej a digitálnej fotografickej techniky (Kodak, Nikon,
Sony, Minolta, Panasonic, Olympus, Chinon, Mamiya, Yashica). Objektívy
rôzneho typu (štandardné, širokouhlé, zoom a teleobjektívy) sú vyinštalované
v samostatnej vitríne. Návštevník má možnosť okrem rozsiahlej kolekcie
fotoaparátov oboznámiť sa s vývojom fotografických pomôcok od petrolejových
lámp až po kopírovacie zariadenia a zväčšovacie prístroje.
Inštalovaná fotokomora zo 70. rokov 20. storočia, vybavená potrebnými
prístrojmi a pomôckami dokladuje "mokrý proces" zhotovovania
čiernobielych a farebných fotografií a negatívov.
Veľkorozmerné postre v jednej z miestností predstavujú fotografiu
ako médium. Zvýrazňujú nielen technický ale aj sociálny, kultúrny
aspekt fotografie a približujú jej druhy od reportážnej, žurnalistickej,
portrétnej, umeleckej a reklamnej. Nechýba ani letecká a satelitná
snímka. Dejiny samotnej fotografie ako disciplíny vždy úzko súviseli
s vývojom fotografickej techniky, čo malo podstatný vplyv na jej vývin.

Miestnosť na prízemí je venovaná dejinám kinematografickej techniky.
Táto časť expozície okrem základných informácií
o dejinách kinematografie vo svete a na Slovensku reprezentuje v skratke
vývojový rad snímacích prístrojov najrozmanitejších konštrukcií a
techniky snímania, projekčné prístroje zo začiatku filmovej techniky,
kinosálové 35 a 16 mm projektory (Imperator 35, AEG a Meopton II)
až po prístrojovú techniku nedávneho obdobia. Z výrobcov možno spomenúť
H. Ernemann, Páthé Fréres, Arnold&Richter, Siemens&Halske,
Baťa Zlín, Paillard, Bell&Howell, Bolex, Eumig, Meopta, KMZ a
iní. Sú zastúpené všetky filmové formáty 35,16, 9,5 a 8 mm. V expozícii
je možnosť premietania filmov na dobových a súčasných projekčných
prístrojoch. Celkovo je v múzeu na výstavnej ploche cca 280 m2 inštalovaných
viac ako 600 trojrozmerných exponátov.

Otvorené:
utorok - sobota: 10.00 - 16.30 hod.
Kontakt:
Petzvalova 30, 059 01 Spišská Belá
Sp. Belá: +421 52 45 913 07 alebo +421 918 965 699, muzeum.petzval@stm-ke.sk
STM Košice: 055/ 6224035-6, stmke@stm-ke.sk
Vstupné:
dospelí 1,50 €, zľavnené 1,00 €**
*
Lektorský výklad sa poskytuje zdarma ohláseným školským skupinám a
skupinám nad 5 osôb na požiadanie. Jednotlivcom je na požiadanie lektorský
výklad poskytnutý za poplatok 2 €.
**
Nárok na zľavnené vstupné majú študenti základných , stredných a vysokých
škôl po preukázaní sa indexom, resp. preukazom školy.
***
Rodinná vstupenka platí pre dve dospelé osoby a najviac 3 deti v ich
sprievode.
Bezplatné vstupné majú deti v predškolskom veku, dôchodcovia vo veku
nad 70 rokov a osoby, ktoré sú držiteľmi preukazu ZŤP.
Iné
zľavy:
EuroTel Klub - 10%, Karta mládeže 26 - 50%, ICOM a Zväz múzeí -100%
Posledná úprava 09.01.2012
návrat
na úvodnú stránku
Správca
obsahu: Slovenské technické
múzeum Technický prevádzkovateľ: Axfone
s.r.o.
|